Gdzie i jak sprzedawać rękodzieło?

Haftujesz, dziergasz, zaplatasz makramy? Od dłuższego czasu tworzysz rękodzieło, które trafia do szuflady? A może obdarowujesz już swoimi dziełami rodzinę i znajomych, budząc tym samym ich zachwyt? Chciałabyś pokazać swoje rękodzieło światu? Zamienić pasję w pracę? To możliwe!
W tym artykule podpowiemy Ci jak i gdzie sprzedawać rękodzieło i autorskie wyroby handmade, a także jakie są zalety każdego z tych rozwiązań. Ale! żeby nie było tak słodko i kolorowo zaczniemy od tego czego nie robić i od czego nie zaczynać, żeby nie spalić się już na starcie.

Pierwsze kroki - czy można sprzedawać rękodzieło bez działalności gospodarczej?

Pamiętaj, że nie musisz zakładać firmy, by zarabiać na rękodziele i autorskich wyrobach. Mało tego, warto wręcz tego nie robić, aby na starcie nie ponosić wysokich kosztów ZUSu. Według znowelizowanego prawa można prowadzić działalność gospodarczą bez konieczności rejestracji, ale warunkiem jest nieprzekroczenie miesięcznych przychodów w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia. Obecnie (rok 2021) jest to 2800 zł brutto, a więc bez zakładania firmy możesz zarobić do 1400 zł brutto miesięcznie. Nie musisz płacić ZUSu ani prowadzić skomplikowanej księgowości – wystarczy, że odprowadzisz podatek od dokonanej sprzedaży! Jeśli zaczniesz zarabiać na rękodziele więcej, konieczne będzie zarejestrowanie firmy.

Jak sprzedawać rękodzieło?

Najprościej: skutecznie! To marzenie każdego rękodzielnika. Należy przy tym pamiętać, że nie sposób kierować swojej twórczość do wszystkich. To nieskuteczne i zwyczajnie niemożliwe. Warto mieć świadomość, że grupa odbiorców rękodzieła jest nadal znacznie mniejsza, niż fanów towarów ogólnodostępnych, produkowanych na masową skalę. Nie warto tracić czasu, aby oferować swoje wyroby handmade w miejscach, w których nie ma klientów z naszej grupy docelowej. Są to przede wszystkim strony, gdzie o zakupie decyduje argument ceny. Tam rękodzieło zawsze przegra z produktami z Chin, wytwarzanymi niskim kosztem i najczęściej wątpliwej jakości.
Dobrze poświęcić nieco czasu i poszukać miejsc, gdzie klient, oglądający Twoje rękodzieło rzeczywiście jest takim towarem zainteresowany. Handmaderki.pl to strona, która zrzesza zarówno kobiety tworzące unikatowe, ręcznie robione przedmioty, jak również miłośników handmade. U nas masz pewność, że Twoje rękodzieło obejrzą pasjonaci wyrobów ręcznie robionych.

Handmade jest towarem luksusowym

Warto od samego początku bardzo dbać o taką komunikację i otoczkę swojego biznesu handmade. W tym miejscu należy wspomnieć o odpowiednim brandingu, logo, spójnej palecie kolorów, odpowiedniej komunikacji w mediach społecznościowych. Ustrzeże Cię to przed rozpoczęcia swojej działalności ze stereotypową naklejką „tandety”, którą potem odkleić może być bardzo trudno.
Przed wyjściem do świata ze swoim rękodziełem trzeba też bardzo dokładnie przemyśleć kwestię jego wyceny. To, że rękodzielnicy bardzo lubią to, co robią, to nadal nazywa się pracą. To, że często zaczynają od hobby nie oznacza, że dzieło swoich rąk mają sprzedawać za grosze. Do równania zawierającego koszt surowców doliczyć trzeba czas, jaki potrzebny jest do stworzenia danego produktu. Jeżeli używasz narzędzi, które się zużywają takich jak na przykład szlifierki czy frezarki, koszty ich zużycia również należy doliczyć. Weź też pod uwagę ilość kreatywności i zaangażowania, które wkładasz w stworzenie swojej makramy, biżuterii czy ręcznie malowanego kubka. To wszystko jednoznacznie determinuje wyższe ceny takich towarów. Produkcja opłacalna jest tylko wówczas, gdy obliczysz odpowiednio wysoką cenę każdej sztuki tworzonego przez siebie rękodzieła. Pomysł ustalania ceny, zbliżającej się do progu opłacalności i próba konkurowania nią z innymi sprzedającymi, z góry skazany jest na porażkę. Nie taki jest cel tworzenia rękodzieła. Ten rynek rządzi się swoimi prawami. Należy pamiętać, że tworzysz dla ludzi, którzy Twoją wysokiej jakości twórczość będą postrzegali jako prawdziwe dzieła sztuki i zdecydują się za nie dużo zapłacić. Dla tych ludzi zakup Twojego rękodzieła będzie prawdziwą przyjemnością.

Gdzie sprzedawać swoje rękodzieło?

Rękodzieło możesz sprzedawać stacjonarnie lub przez internet. Najefektywniejszym i z pewnością najtańszym rozwiązaniem będzie sprzedaż produktów handmade w internecie. Biorąc też pod uwagę zeszłoroczne lockdowny spowodowane pandemią koronawirusa jest ona także w pewnym sensie bardziej pewnym rozwiązaniem. Mimo to część twórców z powodzeniem sprzedaje towary ręcznie robione w swoich małych, autorskich pracowniach, na jarmarkach rękodzieła w galeriach handlowych czy na targach i kiermaszach.

Sprzedaż rękodzieła przez Internet

Sklepy, butiki i galerie internetowe

To idealne miejsca do startu z rękodzielniczym biznesem. Jeśli masz już wypracowany własny styl, rękodzieło, które pięknie wykonujesz i prezentujesz – to miejsce dla Ciebie! Możesz tam prezentować swoje produkty i je sprzedawać. Portale tego typu dbają, aby przepływ klientów był stały i duży. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że docierasz do klientów rzeczywiście zainteresowanych rękodziełem. Administratorzy troszczą się też o funkcjonowanie serwisu i jego reklamę. Masz także pomoc w obsłudze zamówienia: ułatwiona płatność, wiadomość o nowym zamówieniu, zapewnione bezpieczeństwo (RODO), nie musisz zajmować się też tworzeniem regulaminu.
Warto szukać miejsc, gdzie prowizja naliczana jest jedynie od zrealizowanych zamówień. Dzięki temu zostanie ona pobrana tylko w momencie sprzedaży.
Sklepy i galerie internetowe dla rękodzielników to też świetne miejsca, gdy szukasz dodatkowych kanałów sprzedaży dla swojej twórczości.
Jak zacząć sprzedawać swoje rękodzieło na Handmaderki.pl?
To bardzo proste! Na stronie głównej kliknij przycisk „Zostań Handmaderką”. Zostaniesz przeniesiona do formularza rejestracyjnego . Wypełnij wymagane pola, dodaj zdjęcia swoich produktów i zatwierdź. W ciągu kilku dni roboczych zweryfikujemy Twoje dane i otrzymasz od nas odpowiedź. Po zaakceptowaniu zgłoszenia dołączysz do grona Handmaderek i będziesz mogła dodawać swoje produkty😊

Sprzedaż rękodzieła w social mediach

Social media sukcesywnie przyciągają coraz więcej użytkowników i zatrzymują uwagę odbiorców na dłużej. Nic dziwnego zatem, że portale stają się coraz bardziej rozbudowane i oferują użytkownikom więcej funkcjonalności. Obecnie to nie tylko miejsca, które pozwalają utrzymywać kontakty ze znajomymi, albo zamieszczać zdjęcia czy linki do ciekawych artykułów. Teraz to także potężna machina marketingowa.
Instagram, Facebook i Pinterest idealnie nadają się do pokazania swojego rękodzieła w internecie. To najwyraźniejsza wizytówka tego czym się zajmujesz. Tam ważne są atrakcyjne, estetyczne zdjęcia. To miejsca, które można określić mianem wystawy sklepowej. Jeden rzut oka i klient decyduje czy chce poznać twórczość rękodzielnika. Oferty możesz wystawiać zarówno w opcji Sklep, jak również – jak w przypadku Facebooka w aplikacji Facebook Marketplace, gdzie jednocześnie można budować grono obserwatorów. Możesz prowadzić też sprzedaż przez wiadomości prywatne.
W tym miejscu warto wspomnieć także o bardzo popularnym ostatnio TikToku. Nie ma on co prawda opcji Sklep, jak wspomniane wyżej social media, ale są firmy, które z powodzeniem prowadzą komunikację do swojej grupy docelowej za pomocą tego medium, wpływając jednocześnie na sprzedaż swoich produktów czy usług.

Dedykowane grupy handmade

Jeśli jesteś początkującym twórcą handmade możesz też dołączyć do dedykowanych grup sprzedażowych na Facebooku. W sieci funkcjonują grupy sprzedażowe osób tworzących makramy, projektujących i szyjących ubrania, zajmujących się haftem, ceramiką, tworzeniem dekoracji z drewna, świec sojowych, itd.
Warto jednak zaznaczyć, że często znaczna większość członków takiej grupy, to osoby, które również zajmują się rękodziełem. Wrzucając tam ofertę sprzedaży, zostanie ona odczytana przede wszystkim przez innych rękodzielników. Szanse na znalezienie klienta w takiej grupie nie są wysokie. Dołączając do grupy upewnij się też, że jest to grupa sprzedażowa. Funkcjonują też miejsca pasjonatów danego rękodzieła, gdzie ogłoszenia sprzedażowe naruszają regulamin.

Własny sklep internetowy z rękodziełem

To często pierwszy pomysł. Jest to świetne rozwiązanie, bo sama jesteś sobie sterem, żeglarzem i okrętem. Z drugiej strony trudniej wypozycjonować swój sklep, aby przedostać się do klienta – szczególnie na początku. Sprawę ułatwia fakt zgromadzenia pewnego grona klientów, którzy poślą Cię dalej w świat.
Istnieje też wiele platform, które mają rozwiązania kompleksowe ułatwiające zbudowanie własnego sklepu internetowego. Oznacza to, że kupujesz szablon sklepu, personalizujesz go pod swoje potrzeby i płacisz abonament za jego utrzymanie. Te rozwiązania są to dobre i tanie dla małych firm, które nie mają na tyle bogatej oferty, żeby płacić duże pieniądze za postawienie własnego sklepu od podstaw.

Portale aukcyjne i zakupowe

Rękodzieło bardzo dobrze sprzedaje się też na portalach aukcyjnych takich jak na przykład Allegro, Morele, Amazon czy eBay. Najbardziej popularnym serwisem w Polsce jest oczywiście Allegro. W sprzedaży rękodzieła dobrze sprawdza się też Empik marketplace.
Portale aukcyjne i marketplace’y pobierają prowizje od sfinalizowanych transakcji (zależnie od miejsca jest to kilka lub kilkanaście procent), opłaty za wyróżnianie ogłoszeń, a także opłaty za usługi specjalne. To, ile kosztuje sprzedaż rękodzieła na portalu aukcyjnym, zależy więc głównie od tego, jak poprowadzisz ścieżkę sprzedażową.

Serwisy ogłoszeniowe

Swoje produkty możesz także oferować na OLX, Gumtree i innych lokalnych serwisach. Część klientów znajdzie je z konkretnego wyszukiwania, inni trafią na nie przypadkiem, ale Twoja twórczość może spodobać się im na tyle, że zdecydują się coś kupić. Na portalach ogłoszeniowych można sprzedawać swoje rękodzieło bezpłatnie. Trzeba jednak pamiętać, że oferty są nieustannie spychane w dół listy, a ich odświeżanie i promowanie wiąże się z opłatami rzędu od kilku do kilkunastu złotych.

sprzedaz-rekodziela-w-internecie.jpg

Sprzedaż stacjonarna

Sprzedaż rękodzieła w Internecie z powodzeniem można rozszerzyć o sprzedaż tradycyjnymi metodami. Rękodzieło i autorskie wyroby handmade oferować można dodatkowo stacjonarnie: we własnym butiku stacjonarnym; na targach, kiermaszach i jarmarkach; w antykwariatach, komisach i galeriach. Zobacz jakie wady i zalety ma każde z tych rozwiązań:

Własny butik stacjonarny

Chyba każdy rękodzielnik marzy o swojej małej galerii, gdzie może przyjąć klientów, porozmawiać z nimi, pokazać kulisy swojej pracy, napić się herbaty. Trzeba jednak mieć przeznaczony na ten cel konkretny kapitał i stworzony porządny plan. Sklep musi być zlokalizowany w atrakcyjnej części miasta lub w galerii handlowej. Taki krok wiąże się z dużymi kosztami. Przede wszystkim należy przeznaczyć je na utrzymanie lokalu, a nie ma pewności, czy popyt na to pozwoli. Drugą kwestią jest specyfika produktów handmade – nie są to rzeczy popularne i w przypadku sprzedaży stacjonarnej szansę powodzenia ma właściwie tylko sklep w dużym mieście. W mniejszych miejscowościach popyt jest zdecydowanie niższy ze względu na mniejszą ogólną liczbę mieszkańców.

Targi, kiermasze, jarmarki

Wielu twórców sprzedaje swoje rękodzieło na różnego rodzaju jarmarkach, kiermaszach i targach. Najwięcej wydarzeń tego typu organizuje się w okolicach świąt Bożego Narodzenia i w okresie od weekendu majowego do końca września. Na wszelkich eventach na małą i dużą skalę, możesz zaprezentować swoje wyroby handmade szerokiemu gronu odbiorców.
Za udział zarówno w targach rękodzieła, jak i za wynajem miejsca pod stoisko na imprezie plenerowej trzeba zapłacić. Jakie będą to kwoty zależy wyłącznie od organizatora wydarzenia. Warto wcześniej upewnić się także jaki charakter ma wydarzenie na jakie się wybierasz lub dostałaś zaproszenie. Poczytaj o poprzednich edycjach, pooglądaj zdjęcia i napisz do kogoś, kto tam był i widział. Uchroni Cię to przed wylądowaniem na festiwalu sztuki chińskiej, święcie kukurydzy lub w galerii handlowej, w której nie ma nic oprócz marketu, którego klienci zainteresowani są zakupem karpia na Wigilię, a nie Twoimi ręcznie robionymi dziełami.

Antykwariaty, komisy i galerie sztuki

Jeśli mieszkasz w dużym mieście swoje rękodzieło możesz też wstawić do komisu, antykwariatu lub prywatnej galerii sztuki. W dużym mieście nie powinnaś mieć problemu ze znalezieniem tego typu miejsc. Może być to natomiast kłopotliwe, jeżeli mieszkasz na wsi lub w małym miasteczku.
Niewątpliwą zaletą sprzedaży rękodzieła w komisie, antykwariacie czy galerii, jest możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych nabywców, zainteresowanych wyrobami handmade. Taka sprzedaż jest też mało wymagająca. Wystarczy, że przekażesz do antykwariatu, galerii czy komisu swoje dzieła, a sprzedaż powinna robić się niejako sama. Tyle w teorii. W realu warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Gdy oddajesz autorskie wyroby handmade do tego typu placówek, nie masz pewności co do tego:
a) jak będą traktowane (czy będą chronione przed zniszczeniem, zabrudzeniem w trakcie oglądania, odkurzane, itp.);
b) w jakim miejscu będą eksponowane (czy znajdą się w witrynie antykwariatu, czy w niewidocznym miejscu za ladą);
c) jak i czy w ogóle będą promowane przez sprzedawców
d) czy nie zostaną postawione obok przedmiotów bardzo podobnych, będących bezpośrednią konkurencją.
Prywatne galerie, komisy i antykwariaty, pobierają też wysokie prowizje od sprzedaży produktów artystów, z którymi współpracują. Z tego względu, dość mocno zawyżają sugerowane ceny, może to z kolei zniechęcać klientów do zakupów. Dlatego, jeśli decydujesz się na taką formę sprzedaży swojego rękodzieła koniecznie wybierz miejsce atrakcyjne turystycznie, w ruchliwej części miasta i określ satysfakcjonującą Cię cenę.

Podsumowanie

Sprzedaż swojego rękodzieła w Internecie możesz rozpocząć w zasadzie w każdym momencie. Także wtedy, gdy pracujesz na etacie, nie chcesz zakładać działalności gospodarczej i nie masz dużych środków na inwestycję. Załóż konto w naszym serwisie www.handmaderki.pl i sprzedawaj swoje rękodzieło 😊 Możesz to robić jednocześnie u nas jak i w innych lokalizacjach. Każdy sposób na sprzedaż rękodzieła jest dobry, pod warunkiem, że jest skuteczny i przynosi Ci zysk i satysfakcję. Możesz wypróbować je wszystkie i testować, które odpowiadają Ci najbardziej. Ważne, abyś dopasowała miejsce do swoich potrzeb i rękodzieła, które chcesz sprzedać. Nie każde miejsce będzie dla Ciebie i to też jest ok. Na początku wszystko będziesz powoli poznawać, bo chociaż być może planowałaś to latami to i tak, kiedy już tworzysz własną markę rękodzielniczą musisz potknąć się kilka razy, żeby dojść do rozwiązań idealnych dla Ciebie. Dlatego bądź dla siebie wyrozumiała i otwarta na nowe doświadczenia i współpracę.


Masz jakieś pytania dotyczące sprzedaży rękodzieła w Internecie? Zostaw komentarz pod tym artykułem! Powodzenia!

3 komentarze na temat „Gdzie i jak sprzedawać rękodzieło”

  1. Świetny poradnik! Od dawna myślałam nad własnym sklepem ale to chyba dość trudne… Tak jak i wiele pozostałych opcji zresztą 🙂 No ale zrobię kilka fotek i wrzucę na handmaderki – zobaczymy jak pójdzie 🙂

  2. Największym problemem jest dotarcie do kupujących… Sklep można jakoś założyć, pomęczyć się, poczytać i ustawić ale nikt do niego nie trafi nie znając nazwy. Próbowałam ustawić reklamy ale nie działało to za dobrze a znalezienie kogoś kto się na tym zna wymaga sporych nakładów finansowych. Łatwiej sprzedać coś na instagramie i fb, szczególnie na grupach ale trzeba poświęcać na to więcej czasu niż na samo tworzenie rękodzieła. Może potrzeba też jednak trochę czasu więc nie poddaje się i działam dalej 🙂 Zaraz dodam też produkty i tutaj, bo w końcu to zawsze kolejna możliwość aby coś sprzedać 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *